ساعت تابستانی و چالش مدیران شبکه درایران

Daylight Saving

تغییر ساعت تابستانی یا صرفه‌جویی در زمان نور روز (DST) در بیشتر کشورها با نام ساعت تابستانی نامیده می‌شود. به تغییر ساعت در منطقه‌های زمانی گفته می‌شود که موجب طولانی‌تر شدن روز در عصر و کوتاه‌تر شدن آن در صبح می‌شود. این تغییر معمولاً در ابتدای بهار هر سال انجام و در پاییز نیز به حالت عادی بازگردانده می‌شود. بسیاری از کشورها برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، در فصل بهار و تابستان ساعت رسمی کشورشان را قدری (معمولاً یک ساعت) به جلو می‌کشند، تا ساعات بیشتری از روز با ساعات کاری هم‌خوانی داشته باشد، و در ساعات کم‌تری از روز، نیاز به مصرف انرژی برای تامین روشنایی وجود داشته باشد.

ایده ابتدایی این تغییر در دوران مدرن در سال ۱۸۹۵ توسط جرج ورنون هادسون مطرح شد و برای اولین بار در زمان جنگ جهانی اول به اجرا درآمد. بسیاری از کشورها در زمان‌های متفاوت از این شیوه استفاده کرده‌اند. پس از بحران انرژی در دهه ۱۹۷۰ میلادی، ساعت تابستانی به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت و تا امروزه نیز در آمریکای شمالی و اروپا استفاده می‌شود.

Clock Changes in Tehran

تغییر ساعت تابستانی امروزه با چالش‌های دیگری نیز روبرو شده است. پیچیده‌تر شدن حفظ زمان موجب اختلال در ملاقات‌ها، پرداخت صورت‌حساب‌ها، حسابرسی، تجهیزات پزشکی و تجهیزات سنگین و همچنین الگوی خواب افراد می‌شود. نرم‌افزارها به طور معمول می‌توانند ساعت را به طور خودکار تنظیم کنند، اما این قابلیت به خصوص در زمان تغییر ساعت تابستانی بیشتر محدود و دارای خطا است.

در سال ۱۳۷۰ هیأت وزیران ایران مصوبه‌ای را به تصویب رساند که طی آن ساعت رسمی کشور همه ساله در اول فروردین ماه یک ساعت جلو کشیده شود و در سی و یکم شهریورماه به حالت اول بازگردد. اما دولت ایران در اسفند ماه سال ۱۳۸۴ (پس از ۱۵ سال) این مصوبه را ابطال نمود.

در نهایت در روز ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ قانونی مشتمل بر یک مادهٔ واحده مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. بنابر این قانون ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور ماه به حالت قبلی برگردانده می‌شود.

Daylight-Saving-Time

کمتر مدیر شبکه ای در کشور وجود دارد که حداقل با مشکلات این تغییر ساعت روبرو نشده باشد. البته شرکت مایکروسافت از سالهای گذشته برای تمامی منطقه های زمان (کشورها ) زمان دقیق تغییر ساعت را محاسبه و در فایل رجیستری در مسیر زیر قرار میداد.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Time Zones\Iran Standard Time\

همانطور که از تاریخچه بالا متوجه شدید تغییرات در ساعت کشور و تحریم ها سبب شد تا از سال 2005 این شرکت رجیستری DST مختص ایران را در سیستم عامل های خود به روز نکند.

تا اینکه پس از قانونی شدن تغییر زمان و مطرح شدن لغو تحریم ها شرکت مایرکزوسافت در اینجا  رسماً  برطرف شدن این مشکل در سیستم عامل ویندور  10 به صورت پیش فرض و دیگر سیستم عامل های با نصب  Hotfix مخصوص اعلام نمود.

این در حالی است که سیستم عامل های دیگر نظیر نسخه های مختلف Linux  و اپل و حتی اندروید از سالهای گذشته همچنان گزینه DST را برای منطقه زمانی ایران پشتیبانی می کردند.

امید است برطرف شدن این مشکل ساده جرقه ای باشد برای برطرف شدن محدودیت های موجود در صنعت IT

درباره نویسنده

حکیم

پاسخ دهید