معرفی ویژگی های vSphere 6.5

اخیرا VMware نسخه 6.5 vSphere را منتشر نموده که دارای ویژگی های جدید زیادی است. این نسخه از vSphere تجربه کاربری ساده و آسان، قابلیت های امنیتی جامع و فراگیر و راهکاری برای اجرای برنامه های مختلف ارائه می­دهد.

vSphere 6.5 فرآیند انتقال کاربران به دنیای دیجیتال را و رایانش ابری را با پاسخگوی به 3 چالش عمده:

–  رشد پیچیدگی محیط های کاربری،

–  رشد مخاطرات امنیتی حوزه فناوری اطلاعات و

– نیاز برای پاسخگویی به نیازهای حال حاضر و آینده سرویس ها و برنامه های کاربردیتسهیل می­کند.

در ادامه به بررسی هریک از چالش های مطرح شده می­پردازیم به معرفی ویژگی های  vSphere 6.5 می پردازیم .

تجربه کاربری به مراتب آسانتر از قبل

سهولت مدیریت، بازدهی عملکرد و سرعت عمل از ویژگی های چشمگیر vSphere 6.5 هستند که تجربه ای کاملا نو و تازه برای کاربران به ارمغان می­آورد.

سرویس vCenter Server Appliance هسته اصلی vSphere 6.5 است. زیرساخت vSphere بر اساس این ابزار که پیاده سازی و نگهداری آن آسان بوده و به دور از پیچیدگی است بنا نهاد شده و تمام کارکرد های کلیدی مورد نیاز را در یک محل ارائه نموده است. قابلیت هایی نظیر مدیریت هاست ها به همراه سرویس یکپارچه vSphere Update Manager، پشتیبان گیری و بازگردانی اطلاعات بر پایه فایل (File Based) و قابلیت دسترسی پذیری (Native High Availability) ذاتی هم اکنون در این ابزار گنجانده شده اند به همین جهت از آنجا که کاربران دیگر با ابزارها و رابط های کاربری مختلف سر و کار ندارند بازدهی آنها افزایش می­یابد. علاوه بر این به دلیل اینکه همه چیز مرکزیت پیدا کرده VCSA تا دو برابر سرعت بیشتر و تا 3 برابر بازدهی بیشتر خواهد داشت. بروزرسانی به این ابزار به مراتب ساده تر از قبل خواهد بود و کاربران می­توانند از vCenter های مبتنی بر ویندوز خود به وسیله vCenter Server Appliance Migration Tool به VCSA مهاجرت کنند.

معرفی ویژگی های vSphere 6.5

این نسخه از vSphere رویکردی مبتنی بر شیوه API-First برای شکل دهی به محیط کسب و کار چابک دارد. در دنیایی که زیرساخت های مبتنی بر کدهای برنامه نویسی اختصاصی به عنوان بخش جدا نشدنی کسب و کارها مطرح می­شوند، داشتن زیرساخت قابل برنامه نویسی از ضروریات است. این نسخه از vSphere از API های جدید بر پایه REST برای مدیریت ماشین های مجازی استفاده می­کند که تجربه کاری به مراتب بهتری برای کاربران به وسیله فراهم آوردن کنترل بهتر بر زیرساخت مجازی سازی فراهم می­کند. به وسیله این API ها می­توان عملیات بیشتری را با استفاده از حجم کمتری از کد نویسی انجام داد.

آخرین بخش از vSphere 6.5 که تجربه کاربری ساده تر و بهتری ارائه می­دهد رابط کاربری است. vSphere Client جدید مبتنی بر HTML 5 رابط کاربری جدیدی است که علاوه بر سهولت کاربری، در پاسخ به درخواست ها سرعت پاسخگویی خوبی دارد.
معرفی ویژگی های vSphere 6.5

با افزایش مخاطرات امنیتی راهکارهای جامع امنیتی موجود در هر بستر از اهمیت ویژه ای برخوردار می­شوند. برای هر کسب و کار امنیت اطلاعات، زیرساخت و دسترسی به داده ها  از اهمیت ویژه ای برخوردار است که vSphere 6.5 با ویژگی های امنیتی درونی خود و با استفاده از ساختار مبتنی بر سیاست های امنیتی این امنیت را فراهم می­کند.

برای فراهم سازی امنیت داده ها، vSphere 6.5 ساختار جدید از رمزنگاری دیسک های ماشین مجازی را جهت جلوگیری از دسترسی های غیر مجاز ارائه می­دهد. رویکرد VMware در این زمینه جامع و مقیاس پذیر بوده، قادر است هارد دیسک هر نوع ماشین مجازی را فارغ از سیستم عامل آن رمزنگاری کند و رمزنگاری در هر مقیاس را با استفاده از چارچوب های مشخص شده در سیاست های ذخیره سازی vSphere مدیریت نماید. همه این ویژگی ها به همراه vMotion رمزنگاری شده باعث حفظ امنیت اطلاعات در حالت اجرای ماشین مجازی بر روی یک هاست و یا و در حال جابجایی بین هاست ها می­­شود.

برای اطمینان از امنیت زیرساخت، vSphere 6.5 مدل راه اندازی امن را جهت ایمن سازی مجازی ساز و سیستم عامل مهمان ارائه می­دهد. این راهکار جلو تغییر در منابع نصب سیستم عامل را گرفته و از بار گذاری و استفاده از منابع غیرمجاز جلوگیری می­کند.

از سوی دیگر vSphere 6.5 از ویژگی های جدید ممیزی کیفی و لاگ گیری بهره می­برد که در صورت نیاز مشخص می­سازد چه کسی، در چه زمانی و در کجا چه کاری انجام داده است و می­توان در صورت نیاز از این اطلاعات در بررسی مخاطرات امنیتی و یا ناهنجاری های احتمالی رخ داده در محیط کار استفاده نمود.

vSphere 6.5 هسته اصلی مرکز داده مبتنی بر نرم افزار است که در کنار سایر بخش ها به فراهم سازی مدلی ایمن برای این ساختار کمک می­نماید.

معرفی ویژگی های vSphere 6.5

پلتفرمی جامع برای برنامه ها

vSphere پلتفرمی جامع برای برنامه های کاربردی سنتی و برنامه های نسل جدید است. با اینکه این دو نسل از برنامه های کاربردی دارای دنیایی کاملا متفاوت هستند، هر دو نیاز به ساختاری برای مقیاس پذیری، بازدهی و در دسترس بودن دارند تا به نیاز های کسب و کارها پاسخ دهند.

vSphere در زمینه پشتیبانی از اجرا برنامه های کاربردی فراتر از انتظار ظاهر شده و محدودیتی قائل نشده است. در ابتدای امر همه چیز جنبه تست و آزمایش داشت اما به مرور زمان برنامه های حیاتی و مهمی تحت پوشش اجرا قرار گرفتند و اکنون مجازی سازی دسکتاپ و گرافیک 3 بعدی را شامل می­شود و در حال حاضر برنامه های پیشرفته بیشتری نظیر Hadoop، Spark، یادگیری ماشین و برنامه های رایانش ابری را شامل می­شود.

برای اجرای برنامه های مختلف، vSphere 6.5 نحوه پردازش بارهای کاری مختلف را به گونه ای طراحی نموده که از جدیدترین فناوری های موجود و در حال تحول در این زمنیه نظیر Container ها بهره ببرد. در این نسخه از vSphere از  Containerهای یکپارچه با vSphere استفاده شده که ساده ترین راهکار برای کاربران فعلی جهت استفاده از Container ها در محیط vSphere موجود است.  Container های یکپارچه با vSphere ساختاری منسجم از Container ها را برای برنامه نویسان و مدیران vSphere فراهم می­سازد که استفاده از آن به راحتی ایجاد و استفاده از ماشین های مجازی بوده و نیاز به هیچ پردازش اضافه و یا تغییر در ابزارهای کاری ندارد.

Container های یکپارچه با VMware vSphere به مشتریان امکان استفاده از Container ها را بدون تغییر در معماری ساختار کاری آنها می­دهد. این بخش از سه جزء تشکیل شده: Engine که هسته اصلی اجرا است، Harbor  که محل ثبت و فهرست نمایه های Container هاست و Admiral که درگاهی برای مدیریت Container ها و تیم توسعه دهندگان است. Container های یکپارچه با vSphere به اعضای تیم راهبری IT امکان ارائه رابط کاربری مبتنی بر Docker را به تیم برنامه نویسی می­دهد تا در دل ساختار کنونی vSphere آنها قرار گیرد و با یکپارچه شدن با ابزارهایی نظیر VMware NSX و Virtual SAN بتوان بهترین ساختار ممکن از مجازی سازی شبکه و فضای ذخیره سازی با بازدهی بالا را فراهم کرد.

 

معرفی ویژگی های vSphere 6.5

vSphere 6.5 امکان اجرای برنامه ها از هر نوع ساختار ابری (cloud)، چه در مرکز داده سازمان و چه فضای ابری عمومی، را فراهم می­سازد. این محصول نه تنها بخش اصلی مرکز داده مبتنی بر نرم افزار است بلکه به عنوان قلب استراتژی ابری VMware مطرح می­باشد که از طریق ساختار ابری خصوصی و عمومی در دسترس می­باشد. محصول جدید VMware Cloud Foundation و VMware on AWS هر دو بر پایه vSphere 6.5 هستند.

به عنوان پلتفرم ایده آل برای برنامه های کاربردی، Cloud و همینطور کسب و کار کاربران، vSphere 6.5 به مزایای سرمایه گذاری برپایه VMware می­افزاید. با استفاده از vSphere 6.5 کاربران می­توانند برنامه های خود را برپایه محیطی امن و سازگار با تجهیزات و ساختار ابری به صورت ایمن اجرا و مدیریت نمایند.

در نوشته های بعدی به بررسی تازه های vSphere 6.5 در زمینه های مختلف و با جزئیات بیشتر خواهیم پرداخت.

منبع : VMware Vsphere Blog

 

درباره نویسنده

رضا دانشمند

پاسخ دهید