ویژگی های جدید سرور 2016 مایکروسافت (بخش دوم)

همانگونه که در مطلب قبلی به شما عزیزان قول داده بودیم بخش دوم از تغییرات و ویژگی های جدید سیستم عامل سرور 2016 مایکروسافت را برای شما عزیزان ارائه می کنیم . در بخش قبلی به 3 تغییر اساسی این نسل از سرورهای شرکت مایکروسافت اشاره و به صورت مختصر هر یک را تشریح کردیم.

در این بخش قصد داریم 3 ویژگی جدید دیگر را مورد بررسی قرار دهیم که این موارد شامل تغییرات جدید در بخش Clustering ، تغییرات سرویس Remote Desktop Services ، ویژگی های جدید در Storage Services می باشد.

 


 

1- ویژگی های جدید سرویس Clustering

متخصصین امر شبکه آشنایی بسیار بالایی با سرویس Clustering دارند. این سرویس و یا به عبارت دیگر تکنولوژی یکی از پرکاربردرین سرویس ها در زمینه پیاده سازی HA ( High Availability ) در سرویس های زیرساختی شبکه است. سیستم عامل شرکت مایکروسافت در نسل های گذشته سیستم عامل خود نیز این سرویس ارزشمند را قرار داده بوده است و در نسل جدید این سیستم عامل، تغییرات کاربردی برای این سرویس ارئه کرده است. در ادامه بر برخی از این تغییرات اشاره می کنیم.

 

  • Cluster Operating System Rolling Update

قابلیت جدیدی که در سرور 2016 قرار گرفته است این قدرت را به مدیر شبکه می دهد تا با استفاده از این ویژگی بدون حذف کردن و یا غیر فعال کردن Cluster تمامی نود ها را از سیستم عامل 2012 به سیستم عامل سرور 2016 ارتقاء دهد. در روش های گذشته مدیران مجبور به غیر فعال سازی و تنظیم مجدد Cluster بودند اما در این سیستم عامل Functional Level  در ساختار Cluster به صورت ترکیبی میتواند اجاره کار دو نوع سیستم عامل متفاوت در ساختار را فراهم کند.

1- روش انجام این کار در ساختار Cluster به شرح زیر می باشد.

2- یک نود از کلاستر در حالت Pause قرار میگیرد.

3- تمامی ماشین های آن به سرور دیگری مهاجرت میکند.

4- سیستم عامل سرور به صورت Clean Install نصب و راه اندازی می شود.

5- پس از پایان نصب سرور جدید به کلاستر اضافه می شود.

6- در این ساختار کلاستر کار در حالت Mix Mode را اعلام می کند.

7- Functional Level کلاستر در حالت Server 2012 باقی می ماند.

8- پس از اجرای این کار برای تمامی نود ها F.L کلاستر با دستور PowerShell ارتقا پیدا میکند.

 

  • Storage Replica

قابلیت جدید دیگری که در سرور 2016 قرار گرفته است Storage Replica است و به مدیر شبکه این قابلیت را می دهد که داده های موجود را بین سرور ها و یا کسلاستر های موجود Replicate  کند. این قابلیت در دو حالت Synchronous جهت فعال سازی قابلیت Mirroring اطلاعات و نوع دیگر Asynchronous جهت قابلیت توسعه فضاهای نگهداری اطلاعات در ساختار وسیع می باشد.

 

  • Cloud Witness

دیگر قابلیت جدید در این سرور قابلیت ذخیره سازی داده های Quorum Witness در فضاهای ابری مایکروسافت می باشد. مدیر شبکه می تواند از سرویس Microsoft Azure جهت انجام این عملیات استفاده کند.

 

  • Workgroup & Multi-domain Cluster

در نسخه های قدیمی تر سیستم عامل سرور مایکروسافت مانند سرور 2012 و قبل از آن ، امکان قرار گرفتن در یک کلاستر یکسان تنها برای سیستم هایی که در یک دومین یکپارچه فعالیت می کنند امکان پذیر بود. در نسخه جدید سرور 2016 محدودیت ها کنار گذاشته شده و مدیران شبکه می توانند بدون نیاز به محیط دومین ،  سرور های خود را در یک کلاستر قرار دهند و تنظیمات سرور ها را به یکی از حالت های زیر انجام دهند

1- Single Domain Cluster

2- Multi Domain Cluster

3- Workgroup Cluster

 


 

2- ویژگی های جدید در سرویس Remote Desktop Services

اهالی شبکه سرویس RDS را به خوبی میشناسند. این سرویس در گذشته ای دور با نام Terminal Services معروف بوده است و بسیار مورد استفاده قرار میگرفته است. این سرویس در سرور 2008 R2 برای اولین بار با نام Remote Desktop Services ارائه گردید و در سرور 2012 R2 تغییرات و بهبود های فراوانی داشته است. در سرور جدید مایکروسافت همچنان پیشرفت های فراوانی در زمینه این سرور صورت گرفته است که به اختصار به برخی از آنها اشاره می شود.

 

  • Support Gen 2

در بروز رسانی جدید سرور 2016 مدیران شبکه قادر خواهند بود از Template  های ماشین مجازی نسل 2 استفاده کرده و در ساختار سرویس RDS آنها را جهت استفاده کاربران Deploy  کنند

 

  • Pen Remoting

در سرویس جدید RDS کاربران می توانند از قلم های خود که در تبلت ها و دیگر نمایشگرهای سازگار با آنها استفاده می شود در حالت Remote نیز استفاده کنند.

 

  • Edge Support in RSDH

در سرویس جدید RDS شرکت مایکروسافت قابلیت استفاده از مرورگر Microsoft Edge را برای استفاده از نرم افزارهای این سرور قرار داده است که این خبری خوب برای طرفداران این مرورر می باشد.

 

  • OpenGL Application in Remote Desktop

دیگر بروز رسانی در سرویس جدید مایکروساف قابلیت RemoteFX می باشد که با استفاده از این روش قابلیت پشتیبانی از توابع OpenGL را برای نرم افزارهایی که پردازش های گرافیکی بالایی دارند را فراهم نموده است که با توجه به این امر این نرم افزارها به راحتی در حالت Remote قابل استفاده خواهند بود.

 


 

3- ویژگی های دید در ساختار Storage Service

 

شرکت مایکروسافت در سرور 2012 تحولات بزرگی را در بخش سرویس های ذخیره سازی این سیستم عامل اعمال کرد که تمامی آنها در راستای استفاده هر چه بهتر این سیستم عامل در فضای ابری بوده است. این تغییرات در نسل بعدی نیز ادامه داشته است که در ادامه برخی از آنها را به صورت مختصر توضیح می دهیم.

 

  • Storage Space Direct

این قابلیت به مدیران اجازه می دهد فضاهای لازم جهت ایجاد High Availability (HA) را با استفاده از هارد های Local سرور ها در فضای کلاستر فراهم آورد. این روش به صورت کامل نیاز به یک فضای ذخیره سازی SAS به اشتراک گذاشته شده در ساختار شبکه را حذف میکند اما مشخصا به اندازه راه کار ذکر شده کارایی و سرعت ندارد اما می تواند باعث کاهش هزینه در ساختار شبکه های کوچکتر باشد.

 

  • Storage Quality of Service

این قابلیت جدید در سرور مایکروسافت می تواند با مانیتور کردن نوع و جریان ترافیک بین دو نود مختلف شرایط ترافیکی را کنترل و با تنظیم کردن سیاست های متفاوت بر روی جریان های ترافیکی مهم ،  ارزش گذاری بالاتری کرده و آنها را با سرعت بیشتری انتقال دهد.

 

این سرویس تغییرات ریز و درشت دیگری نیز داشته است که در اینده ای نزدیک به آنها نیز پرداخته می شود.

 

در بخش دوم مقاله تغییرات جالب دیگری از نسل جدید سرورهای مایکروسافت مورد بررسی قرار گرفت ، نظر شما در رابطه با آینده و قدرت این سیستم عامل در بازارهای رقابتی جهانی چست ؟

 

منبع : سایت مایکروسافت

درباره نویسنده

محمد جلالیان

۱ دیدگاه

  1. م.عطاری Reply

    آقا دم شما گرم…عالی،درجه ۱

پاسخ دهید