شرکت مایکروسافت چند سالی است که با ارائه یک مجموعه مدیریتی بسیار قوی قصد بر آن دارد تا بتواند راه کارهایی بسیار زیبا برای مدیریت شبکه های بسیار بزرگ ارائه کند تا با استناد به آن بتوان بازده و کارایی مدیران شبکه های سازمان ها را تا حد بسیار زیادی بالا برد و تا جای ممکن کارهای زمان بر در ساختار مدیریتی از دوش این دسته از افراد برداشته شده و بخشی از آنها به صورت کاملا مکانیزه صورت پذیرد. Microsoft System Center نام این مجموعه مدیریتی کارآمد است که اولین نسخه کاربردی آن چند سالی است وارد بازار کار شبکه شده است. با مرور زمان این مجموعه قوی مدیریتی تغییرات بسیار زیاد و جالبی را در خود دیده است و آخرین نسخه آن Microsoft System Center 2012 R2 می باشد که شامل 7 ابزار مدیریتی به شرح زیر می باشد.
Microsoft System Center 2012 R2
- System Center Configuration Manager
- System Center Virtual Machine Manager
- System Center Data Protection Manager
- System Center Operation Manager
- System Center Service Manager
- System Center Orchestrator
- System Center App Controller
در این مجموعه نرم افزاری 4 ابزار اولیه برای مدیریت و کنترل اجزاء مختلف شبکه به کار گرفته می شود و از 3 ابزار انتهایی بیشتر برای تعریف سرویس های خودکار ، مکانیزه کردن امور اجرایی سازمان و مدیریت ساختار Cloud استفاده می شود. سعی بر آن داریم که در یک مقاله 4 قسمتی تعاریف کلی از مجموعه مدیریتی System Center ارائه دهیم تا کاربران با بخش هایی از این مجموعه بزرگ و قدرت های آن آشنا شوند. در اولین بخش از این مقالات به تعریف بخشهایی از سرویس System Center Configuration Manager 2012 می پردازیم.
System Center Configuration Manager
بدون شک می توان گفت این ابزار از مجموعه مدیریتی System Center کاربردی ترین ابزار این مجموعه Microsoft System Center 2012 R2 برای مدیریت تمامی سیستم های کامپیوتری سازمان و حتی دستگاه های موبایل سازگار با این سیستم مدیریتی است. مدیر شبکه می تواند با قدرتی که این ابزار در اختیارش قرار میدهد منابع شبکه ای خود را به صورت جامع مدیریت و کنترل نماید و کارهای بسیار زیادی را که در روز زمان بسیار زیادی را صرف انجام آنها می کند را به صورت مکانیزه و با زمان کمتری انجام دهد. در ادامه به صورت کوتاه به کاربردی ترین ابزارهای این مجموعه اشاره می شود.
- مدیریت کلاینت ها (Client management)
SCCM توانایی بسیار زیادی در مدیریت و پیکربندی سیستم ها و منابع سازمانی دارد. در این ابزار تمامی سیستم ها و کاربران مجموعه توسط سرور شناسایی و روابط منطقی بین آنها با توجه به تعداد بار استفاده از سیستم ها شناسایی و قابل کنترل می باشد. با استفاده از این ابزار می توان گزارش گیری های دقیقی از سخت افزار های سیستم ها و حتی تاریخچه تغییرات آنها بر روی سیستم را به دست آورده و بر اساس نیاز و استاندارد های سازمان برای آینده سیستم ها برنامه ریزی و هدف گذاری های درستی انجام داد.
- بروز رسانی ها (Patch Management)
قابلیت بزرگ دیگری که در این سرویس وجود دارد این است که می تواند با سرویس WSUS بر روی سیستم عامل سرور یکپارچه شده و مدیریت بسیار حرفه ای و کاربردی تر برای اعمال بروز رسانی ها و نصب آنها بر روی سیستم ها را در اختیار مدیر شبکه قرار دهد. با استفاده از این ابزار می توان بسته های بروز رسانی تمامی محصولات مایکروسافتی و برخی محصولات غیر مایکروسافتی داخل سازمان را به صورت هدفمند و مکانیزه انجام داد.
- نصب مکانیزه سیستم عامل های سفارشی شده (OS Deployment)
SCCM توانایی یکپارچه سازی با سرویس WDS از سیستم عامل سرور 2012 را دارا می باشد و با استفاده از آن می تواند محیطی بسیار قوی و حرفه ای برای نصب سیستم عامل های سفارشی شده بر روی کلاینت های شبکه را ایجاد کند. این سرور می تواند محیط کاری یک سیستم عامل مرجع را سفارشی کرده و با تهیه یک Image از سیستم عامل سفارشی شده آن را برای نصب بر روی دیگر سیستم های سازمان آماده کند. همزمان با این ساختار نصب بر اساس تعریف صورت گرفته توسط مدیر شبکه کامپیوترهای سازمان می توانند متد های گوناگونی از نصب را انجام داده و به صورت مکانیزه تمامی نرم افزارهای مورد نیاز و درایور ها را با توجه به سخت افزار خاص نصب و قابل بهره برداری کند. این سرویس قابلیت دریافت درخواست از سرویس های دیگر و اجرا اتوماتیک نصب در خارج از ساعات اداری بر روی سیتم ها را نیز دارا می باشد.
- فعال سازی Anti-Viruses تحت شبکه (Endpoint Protection)
دیگر قابلیت بزرگ و کاربردی این مجموعه دارا بودن یک آنتی ویروس تحت شبکه و قوی می باشد که می تواند تمامی سیستم های سازمان را برای کنترل ویروس و بد افزار کنترل کرده، آخرین گزارش های مربوط به سیستم های آلوده را ارائه و چگونگی برخورد با این بد افزارها را اراده کند. لازم به ذکر است با توجه به تجارب به دست آمده کارکرد و توانایی این آنتی ویروس برای سیستم عامل های 7 ، 8 و 10 بسیار خوب و کاربردی است اما این نرم افزار آنتی ویروس عملکرد خوبی بر روی سیستم عامل XP از خود نمایش نمی دهد.
- گزارش گیری (Reporting Services)
قدرت دیگر این نرم افزار در گزارش گیری های دقیق آن می باشد. با فعال سازی این بخش نرم افزار، شما توانایی این را خواهید داشت که گزارش های کاربردی متنوعی از نوع سخت افزارها، کارکرد سیستم، نرم افزار ها، تغییرات سخت افزاری سیستم ها و دیگر اجزاء سازمان را داشته باشد. این بخش از این نرم افزار انعطاف پذیر است و مدیر شبکه می تواند وابسته به نیاز خود گزارش های سفارشی بر روی بانک اطلاعاتی کامل سیستم ها و کاربران ایجاد کند و گزارش های تفصیلی مانند تفکیک بر اساس نوع سخت افزار ( CPU, Main Board, Hard, … ) میزان فضاهای RAM ، Hard و موارد بسیار دیگری را از سیستم خروجی بگیرد.
- مدیریت نرم افزارها (Software Management)
مدیر شبکه با توجه به نیاز کاری خود می تواند یک لیست از نرم افزارهای کاربردی و مورد نیاز کاربران را آماده و با استفاده از SCCM آنها را در اختیار کاربران قرار داده و آنها بتواند بدون نیاز به سطح دسترسی مدیریتی نرم افزار ها را از طریق شبکه بر روی سیستم های خود نصب کرده و استفاده کنند. این کار باعث می شود تا کاربران شبکه نیاز کمتری به مدیران شبکه برای نصب نرم افزارهای مورد نیاز بر روی سیستم داشته باشند. لازم به ذکر است این سیستم برای نصب نرم افزار ها با سریال معتبر کاربرد دارد و توانایی کرک کردن نرم افزار ها را به صورت اتوماتیک در شبکه دارا نمی باشد.
در طراحی این سرویس از مجموعه مدیریتی مایکروسافت اصول فنی بسیار زیاد دیگری مانند چگونگی تعریف سایت های primary و Secondary ، سرور های Distribution Point بر اساس معماری فیزیکی ارتباط، واگذاری اختیارات یا Delegations ، مشخص کردن سرور های Update و دیگر موارد وجود دارد که لازم به کسب دانش فنی و یادگیری جزئیات بیشتری از این سرویس می باشد تا بتوانید آن را به صورت تخصصی در شبکه مورد استفاده قرار دهید. با توجه به این توضیحات نظر شما نصب به این ابزار مدیریتی در شبکه های امروزی چیست ؟
منبع : سایت مایکروسافت
به به به سلام بر استاد عزیز خیلی خوب بود ممنونم
عالی بود استاد