معرفی نرم افزار Cisco APIC-EM

سیسکو مدتی است که همچون دیگر شرکت ها ی بزرگ در صنعت IT پا به عرصه نرم افزارهای متن باز گذاشته و به دنبال کسب جایگاهی در خور خود در این عرصه است . یکی از این تولیدات نرم افزار فوق العاده (Application Policy Infrastructure Controller Enterprise Module (APIC-EM است . در ادامه به معرفی این محصول می پردازیم .

Application Policy Infrastructure Controller Enterprise Module (APIC-EM)
همانطور که میدانید در بحث SDN برای ارتباط کنترلر مرکزی مانند (OpenDaylight) با تجهیزات شبکه نیاز به یک پروتکل ارتباطی داریم که یکی از محبوبترین آن OpenFlow  است که در آینده نزدیک احتمالا خود را به عنوان یک پروتکل استاندارد معرفی میکند.در آینده نزدیک تجهیزاتی که بخواهند در شبکه های SDN  استفاده شوند می بایست پروتکل هایی نظیر OpenFlow را پشتیبانی کنند اما بسیاری از تجهیزات سیسکو که در حال حاضر مورد استفاده قرار میگیرند نظیر فایروال های  ASA و روتر های سری ISR و نیز سویچ های سری Catalyst  و همچنین کنترلر های وایرلس هیچکدام پروتکلی نظیر OpenFlow را پشتنیبانی نمی کنند و اگر شما بخواهید اقدام به پیاده سازی شبکه SDN  کنید نیازمند خرید و جایگزینی تجهیزات جدید هستید!

از این رو سیسکو برای رفع این مشکل اقدام به طراحی ابزار APIC-EM  نموده است که درواقع یک کنترلر SDN می باشد که برای تجهیزات Enterprise  ساخته شده است که از پروتکل های نظیر Telnet و SSH  وSNMP  برای برقراری ارتباط با تجهیزات موجود در شبکه  استفاده میکند

ذکر این نکته مهم است که واحد Control plane  و Data plane درجای خود درتجهیزات باقی می مانند و APIC-EM  یک کنترلر SDN که جایگزین Control plane  بشود نیست .

ابزار APIC-EM  که برروی یک سیستم عامل لینوکسی پایه گذاری شده است .امکاناتی نظیر جمع آوری اطلاعات درمورد وضعیت اینترفیس ها و نیز vlan  های موجود و Routing  Protocol  پیاده شده را می دهد و نیز امکان ارسال پیکربندی  همه تجهیزات برای شما را فراهم می کند و بسیاری از امکانات دیگر نظیر Dynamic Qos  و  ACL Trace  ونیز نوشتن برنامه های کاربردی با توجه به نیاز شبکه که در مقالات بعدی به نحوه پیکربندی و استفاده از آنها می پردازیم.

 (Application Policy Infrastructure Controller Enterprise Module 1.3 (APIC-EM

Download

Pass : newadmin.ir

درباره نویسنده

بهداد اسدپور

۵ دیدگاه

  1. سهند Reply

    ممنون از مطلب مفیدی که قرار دادید. برنامه ای که زحمت کشیدید قرار دادید لایسنس نمی خواد ایشالا؟ هر راهکار جدیدی که سیسکو می ده بیرون همه اش لایسنس می خواد حداقل اجازه نمی ده آموزشی از محصولاتش استفاده کنیم.

    • newadmin Reply

      سلام
      ضمن تشکر از همراهی شما
      باید عرض کنم این نرم افزار نیاز به هیچ لایسنسی ندارد. تنها نکته در زمان نصب ، لاگین با یک اکانت رسمی از سایت Cisco است که شما به راحتی می توانید آن را ایجاد کنید .
      انشاالله به زودی آموزش نصب هم جهت استفاده شما دوستان در سایت قرار میگیرد

  2. بهنام Reply

    تشکر از مطلب بسیار مفید جنابعالی جناب اسدپور
    امیدوارم روز به روز شاهد دانش بیشتر ادمین ها باشیم

  3. vahid Reply

    سلام و تشکر از مطالب مفیدتان
    خواستم ببینم که آیا این نرم افزار کار شبیه سازی و سیمولاتور ACI را هم انجام می دهد یا خیر؟
    ظاهرا سیسکو یک نرم افزار شبیه ساز برای ACI هم ارایه کرده است اگر آن را هم دارید لطفا قرار دهید
    در صورت امکان مطلبی را هم در مورد استفاده از سایت dcloud.cisco.com که یکسری لابراتوار اماده سیسکو است را هم قرار دهسد
    با تشکر

  4. sina rezaei Reply

    با سلام برای استفاده از APIC-EM با PnP در Prime باز هم لایسنس نمیخواد؟

پاسخ دهید