آشنایی با Universal Windows Platform

UWP یا  Universal Windows Platform، روشی است که مایکروسافت برای تولید نرم افزار ابداع کرده است ، و برای اولین بار در ویندوز 10 استفاده شده است . هدف این است که همه نرم افزار های تولید شده ( با این سبک )  برای ویندوز 10 بدون نیاز به کد نویسی مجدد روی ویندوز 10 موبایل اجرا شود . همچنین از برنامه های ویندوزی که با زبان های  C++ ، C# ، VB.NET یا XML نوشته شده باشند پشتیبانی خواهد شد . UWP که برای اولین بار به عنوان افزونه ای در پلتفرم winRT در ویندوز سرور 2012 و ویندوز 8 معرفی شد ، حالا در ویندوز 10 به تولیدکنندگان این امکان را می دهد تا برنامه هایشان پتانسیل اجرا روی انواع دستگاه ها را داشته باشند.

آشنایی با Universal Windows Platform

آشنایی با Universal Windows Platform

UWP جزئی از ویندوز 10 و ویندوز 10 موبایل است .برنامه های UWP قابلیت اجرا روی ویندوز های قبلی را نخواهند داشت.
برنامه های قابل ارائه در این پلتفرم طبیعتاً با استفاده از ویژوال استودیو 2015 تولید خواهند شد.برنامه های تولید شده قدیمی (Metro-Style) برای ویندوز 8.1 و ویندوز 8.1 موبایل برای مهاجرت به UWP نیاز به تغییراتی خواهند داشت.
در کنفرانس Build سال 2015 مایکروسافت برنامه هائی (android & ios to windows app maker) را معرفی نمود تا از آن طریق برنامه های آندروید و iOS بتوانند در ویندوز 10 موبایل اجرا شوند. (بیشتر بخوانید) مبدل برنامه های آندروید که Astoria نام گذاری شده بود اجازه میداد تا برنامه های آندرویدی که با Java یا C++ تولید شده بودند به برنامه های قابل اجرا در ویندوز 10 موبایل تبدیل شوند و قابل ارائه در استور ویندوز باشند.

آشنایی با Universal Windows Platform

مبدل برنامه های iOS که Islandwood نامگذاری شد یک برنامه میانی متن باز بود که به برنامه هائی که با Objective-C تولید شده بودند اجازه می داد به برنامه های قابل اجرا در ویندوز 10 موبایل تبدیل شوند.

آشنایی با Universal Windows Platform

در فوریه 2016 پس از اینکه مایکروسافت شرکت Xamarin را خرید، اعلام کرد پروژه تبدیل برنامه های آندروید به ویندوز را رها کرده است و در حال برنامه ریزی برای اجرای برنامه های آندروید در ویندوز 10 می باشد. و برنامه قبلی برای iOS همچنان پابرجاست.
UWP افزونه ای از winRT است که برنامه های تولیدی آن برای اجرا در سیستم عامل خاصی طراحی نمیشوند. ، اگرچه که وسیله هدف ممکن است PC ها ، اسمارت فون ها ، تیلت ها یا XBOX One ها باشند.این افزونه ها هب صورت اتوماتیک قابلیت های دستگاه هائی که برنامه رو آن اجرا شده باشد را تشخیص میدهند.
سازندگان و توسعه دهندگان بازی های UWP در مقابل بازی های استاندارد دسکتاپ با چالش هائی از قبیل کارت های گرافیک مختلف، مد های بازی، کارنکردن بازی با برنامه هائی مثل Fraps ، Steam و key binding managers مواجه شده اند

آشنایی با Universal Windows Platform

سازندگان نرم افزار و تولید کنندگان بازی ها از پلتفرم گلخانه ای UWP انتقاد میکنند ، همه برنامه ها حتما باید از روی ویندوز استور نصب شود که در غیر این صورت نیازمند تغییراتی در ویندوز برای نصب از منابع خارجی دیگر میباشد ( همانند آن چه در آندروید هست و برای نصب از سایر مارکت ها به جز گوگل پلی نیاز به تغییرات وجود دارد).اضافه بر اینکه ویژگی اصلی این سیستم عامل بر مبنای UWP خواهد بود و برنامه های win32 که بیشتر بازی های ویدیوئی خواهد بود ، دیگر کار نخواهد کرد.(بیشتر بخوانید)
به هر حال مایکروسافت اذعان نموده است رابطه اش با شرکت ها و توسعه دهدگان third party دلیل اصلی موفقیت ویندوز بوده است و همچنین سیاست مایکروسافت تولید بازی و برنامه توسط شرکت های ثالث بر مبنای UWP خواهد بود به صورتی که احساس کنند UWP متعلق به خودشان است ، ولی در فضائی که مایکروسافت بوجود آورده است و در جائی که رقابت با خود مایکروسافت وجود دارد.!
خروجی هر چه که باشد به اذعان مایکروسافت به نفع گیمر ها و استفاده کنندگان برنامه ها خواهد بود.

منبع 

ترجمه :  علی وفاییان

درباره نویسنده

newadmin

پاسخ دهید